Ce semnifica marcajele de pe anvelope

Ce semnifica marcajele de pe anvelope

Marca anvelopelor (Michelin, Goodyear, etc.) este inscriptionata pe lateralul acestora.  

Latimea si raportul de aspect al anvelopei apare sub forma unor serii de numere, despartite printr-o bara, sub forma generala: www/aaCrr. Prima serie prezinta latimea cauciucului in milimetri (aceasta poate varia intre 155-315).

Cele doua numere de dupa bara prezinta raportul de aspect al anvelopei, raportat la latimea acesteia, valorile generale fiind cuprinse intre 55 si 75 % in cazul autoturismelor.  

Cosntructia anvelopei si dimensiunea jantei. Exista anvelope care poarta inscriptia D sau B in loc de R, dar cele cu D le sunt destinate vehiculelor comerciale si anvelopelor de rezerva, in timp ce constructia cu inscriptia B este deja o relicva a istoriei lumii auto.

Litera D semnifica o constructie de tip diagonal, in timp ce inscriptia B reprezinta o constructie ce foloseste modele in forma de curea.

Indicele de incarcare maxima al anvelopei este un cod numeric asociat cu sarcina maxima pe care anvelopa il poate transporta. Acesti indici sunt, in general, valabili pentru viteze sub 210 km/h. O data ce se depaseşte aceasta viteza, capacitatea de suport a anvelopei scade.

Indicele de viteza reprezinta viteza maxima la care o anvelopa poate transporta sarcina mentionata ca indice de sarcina. Indicii de sarcina si de viteza sunt marcati pe ambele flancuri ale anvelopelor.

L – max. 120 km/h
M – max. 130 km/h
N – max. 140 km/h
P – max. 150 km/h
Q – max. 160 km/h
R – max. 170 km/h
S – max. 180 km/h
T – max. 190 km/h
U – max. 200 km/h
H – max. 210 km/h
V – max. 240 km/h
W – max. 270 km/h
Y – max. 300 km/h
ZR – peste 240 km/h

Rezistenta la temperatura reprezinta rezistenta interioara a anvelopei la caldura generata de viteze mari, fiind inscriptionata pe cauciucuri sub forma de litere: A, B sau C, unde A este cea mai mare rezistenta si C cea mai scazuta.

Mai sunt o serie de marcaje pe pneuri. Acestea variaza in functie de producator, brand, destinatie etc. Pneurile comercializate in Europa sunt marcate cu litera E – indicele standardului european de securitate.

Un alt marcaj este DOT (Department оf Transportation) – acest marcaj corespunde standardelor americane si indica faptul ca pneul corespunde standardelor Departamentului American de transport. Pe multe pneuri se intalnesc ambele marcaje. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe uzine de producere a pneurilor fabrica cauciucuri atat pentru continentul european, cat si pentru cel american.

Marcajul „M+S” – „Mud (noroi) + Snow (zăpadă)”, ceea ce inseamna ca pneurile pot fi utilizate pe timp de iarna. De asemenea, se pot intalni marcaje de tipul „AW” (Any Wheather – orice timp) sau „AS” (All Season – toate sezoanele). Unele companii de producere a pneurilor, pentru a informa despre destinatia anvelopelor, folosesc, in loc de combinatii de litere, imagini de tipul: fulg de nea, soare, stropi de apa etc.

Alte marcaje:

„TUBELESS” – pneu fara camera.
„TUBE TYPE” (ТТ) – pneu cu camera.
„SIDEWALL” – componenta stratului lateral
„TREADWEAR” – coeficientul de rezistenta la uzura.
„TRACTION” – coeficientul de aderenta А, В, С. Pneurile cu indicatorul A au cea mai mare valoare de aderenta.
„TEMPERATURE” – coeficientul ce caracterizeaza capacitatea pneului de a rezista la efectele temperaturilor.
„MAX PRESSURE” – presiunea maxima interioara.
„TWI” – indicator de uzura al sarcinii.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Comentarii

Autentifica-te sau creeaza un cont nou pentru a putea comenta!.

Te-ar mai putea interesa

Umflarea rotilor masinii poate reprezenta o provocare chiar si pentru cei mai experimentati soferi, mai ales in...
Motociclistii cu experienta stiu, cu siguranta, ce inseamna un STOPPIE. Cei care se afla la inceput de...
Alergatul nu trebuie sa fie plictisitor sau privit ca pe o corvoada. Puteti incerca sa faceti si...