Cum poti sa-ti pornesti masina fara sa mearga in jos, catre masina din spatele tau?
Metoda 1: Schimbul pedalelor
Mentine piciorul drept pe frana si stangul pe ambreiaj.
Cand vrei sa pornesti, da usor drumul la ambreiaj pana aproape de punctul in care acesta decupleaza si muta rapid piciorul drept de pe frana pe acceleratie si apasa. Ar trebui sa accelerezi mai mult decat pe teren plat.
Ridica treptat piciorul de pe ambreiaj.
Metoda 2: Tehnica franei de mana
A. Tine piciorul stang pe ambreiaj si trage frana de mana.
B. Cand trebuie sa pornesti, incepe apasarea acceleratiei cu piciorul drept.
C. Pe masura ce accelerezi, elibereaza usor pedala de ambreiaj si lasa usor frana de mana. Tine minte ca ar trebui sa accelerezi mai mult decat in mod normal, pe un teren orizontal.
Metoda 3: Deget mare-calcai
a. Mentine piciorul stang pe ambreiaj si piciorul drept pe frana.
b. Cand trebuie sa misti masina, roteste piciorul drept la 90 grade astfel incat acesta sa fie perpendicular pe acceleratie si frana, putand apasa pe ambele pedale in acelasi timp.
c. Aplica presiune pe pedala de acceleratie cu partea respectiva a piciorului tau drept, in timp ce mentii totusi frana apasata.
d. Da drumul incet la ambreiaj cu piciorul stang si apasa mai tare pe acceleratie. Din nou, tine minte ca trebuie sa accelerezi mai mult decat pe teren plat.
e. Cand simti ca nu te vei mai duce in spate, muta-ti tot piciorul peste pedala de acceleratie.
Sfaturi:
- Metoda 1:
Deget mare-calcai e doar pentru soferii avansati. Ar trebui deja sa iti poti porni masina cu cutie manuala pe terenul plat, inainte de a incerca o pornire din rampa. Mai probabil metoda 1 (Schimbul pedalelor) nu va functiona pentru rampa abrupta.
Nu te panica daca nu reusesti din prima, pentru ca mai probabil nu o vei face. Incearca sa exersezi intr-o zona cu putin trafic. Mai mult trafic = mai mult stres si cresterea posibilitatii de a strica ceva.
(Schimbul pedalelor) trebuie executat foarte repede si cu precizie. Daca nu lucrezi rapid, te vei duce in spate si vei lovi masina din spatele tau. Daca nu actionezi cu precizie vei trage de timp.
Metoda 2:
Tehnica franei de mana este probabil cea mai eficienta si necesita cea mai mica cantitate de finete. Turometrul te poate ajuta sa detectezi punctul de decuplare al ambreiajului. Cand esti in rampa, apasa de tot pedalele de ambreiaj si frana. RPM va fi constant sa zicem pe la 600rpm. Elibereaza usor doar ambreiajul si vei observa o usoara descrestere a rpm pana la, sa zicem 550. Acum poti elibera frana si automobilul nu va merge in spate, chiar daca nici nu atingi acceleratia.
Fii atent sa nu lasi rpm sa scada prea mult.