Ferestre avionului sunt create de asa natura incat sa nu cedeze. Totusi, in istorie s-a intamplat de cateva ori. Iata 2 cazuri celebre:
- in 1990, in timpul zborului 5390 alBritish Airways , unul dintre panourile parbrizului a fost separat, iar capitanul avionului a fost la un pas de tragedie, fiind tras de curentul puternic din din cabina. Din fericire, un stewaerd l-a prins pe pilot in ultima secunda si l-a tinut pana cand avionul a aterizat. Omul a supravietuit practic miraculos!
- un incident similar s-a produs in timpul zborului Airbus A319, n 2018, cand un parbriz a fost spulberat. Din fericire, copilotul avionului avea centura pusa, asa ca a fost tras de curenti doar partial din avion si nu a asuferit rani grave.
Ce se intampla la bord atunci cand o fereastra a avionului cedeaza in timpul zborului:
- se aude un zgomot puternic din cauza depresurizarii.
- curenti puternici. Practic, presiunea aerului din interiorul cabinei este mai mare decat in afara avionului pentru a permite oamenilor de la bord sa respire normal. De aceea, daca o fereastra cedeaza, aerul din interior are o viteza foarte mare, tragand dupa el obiecte mici si chiar oameni!
- depresurizarea are ca efecte scadearea temperaturii si a presiunii aerului. Se produce o explozie a timpanelor. In plus, se poate instala o cearta din cauza condensului;
Cum sa actionezi daca o fereastra a avionului cedeaza in timpul zborului:
- nu intra in panica;
- ai grija sa ai centura de singuranta fixata;
- pune-ti masca de oxigen;
- ajuta persoanele din jur, mai ales pe copii!
- nu uita ca membrii echipajului vor incepe aterizarea de urgenta si coborarea va fi rapida pentru a minimiza riscurile pentru pasageri. De indata ce avionul se afla la o altitudine sigura, vei putea scoate masca.
Important! Avioanele raman cele mai sigure mijloace de transport. In plus, atunci cand apare o situatie de urgenta precum depresurizarea, ferestrele sunt rareori motivul: se intampla numai in 2,7% din situatiile de acest gen! Practic, geaamurile avionelor sunt realizate din mai multe straturi de plexiglas sau plastic acrilic, care sunt durabile si sunt prevzute cu o mica gaura(impotriva condensului).
Citeste si: Ce sa nu faci NICIODATA in timpul unui zbor cu AVIONUL