Drumurule proaste, graba, aglomeratia de pe sosele sunt motive suficiente pentru a te pune in garda in ceea ce priveste comportamentul in trafic. Legea stabileste clar distanta regulamentara dintre vehicule, viteza maxima admisa de lege pe un anume sector de drum dar, acestea, stim cu totii, nu se respecta, iar pentru a nu fi implicat in vreun accident rutier, e bine sa stii cum sa-ti calculezi distanta de franare in conditii sigure.
Distanta de franare reprezinta distanta parcursa de automobile de la actionarea pedalei de frana pana la imobilizarea autovehiculului. Dupa teste diverse s-a observat ca la o viteza de 100 km/h, distanta necesara pentru franare este de cca 39 m.
Distanta de oprire presupune distanta parcursa in timpul de reactie (de ex. la 100 km/h, distanta parcursa pana la reactia de actionare a franei este de 27,8m/s ) si distanta parcursa in timpul franarii propriu-zise (atunci cand ai actionat pedala), la 100 km/h. este de 78 m/s.
Distanta de reactie inseamna ca la o viteza de aproximativ 100 km/h, ai nevoie cam de o secunda jumate sa realizezi ca este o problema in trafic, iar asta inseamna ca ai parcurs in acest timp cca 47 m.
Dincolo de acesti factori, exista si alte variabile ce influenteaza franarea unui automobile: greutatea masinii, conditiile de drum, starea tehnica a sistemului de franare, starea cauciucurilor etc.
Eficienta sistemului de franare poate fi verificata intr-o parcare mai mare, fara masini prin preajma. Ia-ti ca reper de actionare a franei, un marcaj existent deja si cu o ruleta de 3m sau 5m, masoara distanta necesara franarii la viteze mai mici, de 20 km/h, de 30 km/h, de 40 km/h si de 50 km/h.
In trafic, e bine sa te bazezi pe regula de 3 secunde, adica, stai la distanta de 3 secunde (asta inseamna cam lungimea a 3 masini) fata de masina aflata inaintea ta. Regula se aplica la conditii normale de drum, dar daca vremea a proasta sau viteza e mare, se recomanda marirea distantei fata de cel aflat inaintea ta.