Malaxa 1C – primul vehicul 100% romanesc a fost fabricat in Resita, fiind asamblat de tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. si Malaxa din Bucuresti si IAR Brasov. Desi, modelul a aparut in 1945, prima masina inmatriculata care a rulat pe strazile din Bucuresti a fost un FH Herstal, in 1900.
Caracteristici Malaxa 1C:
- numar de locuri - 6;
- portbagaj – in partea din fata
- motor - trei cilindri in stea, cu racire fortata cu aer, capabil sa dezvolte 30 CP. Motorul forma un tot unitar cu diferentialul si cutia de viteze.
- greutate motor - 80 kg. Ansamblul cu diferentialul si cutia de viteze atingea 150 kg.
- viteza maxima – 120 km/h.
- consum benzina – 10l/100 km.
- racirea motorului era asigurata printr-un spatiu lasat intre plafon si acoperis pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din fata, de deasupra parbrizului si era canalizat prin acoperisul cu pereti dubli, prin intermediul unui ventilator, care il absorbea, dirijand o parte peste cilindri, iar restul la carburator.
Modelul a fost produs vreme de doi ani. Au fost fabricate circa 200 unitati in aceasta perioada. Apoi, productia a fost sistata din cauza conditiilor economice dure.
Uzina Malaxa din Resita a fost mutata la Podgorie, in Urali, la cererea generalului Brejnev. Acesta a fost incantat, se pare, de Malaxa 1C dupa ce a efectuat un drum Bucuresti-Sofia. Se presupune ca un astfel de model ar fi existat in colectia detinuta de fostul lider sovietic. Din anul 1988, respectiva colectie a trecut in patrimoniul national rus.