Nu circulati fraudulos! Asta e primul nostru sfat. Daca o conjunctura nefericita va prinde, totusi, intr-un tramvaai, troleu, ori autobuz fara bilet, trebuie sa stiti ce obligatii si ce drepturi aveti.
Obligatii
1. Daca un controlor RATB cere cardul de calatorii pentru a verifica daca mergeti legal, iar dumneavoastra refuzati, acesta are dreptul de a va da jos din mijlocul de transport in comun (articolul 7 din Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 156/2001);
2. Controlorul va poate cere CI-ul, dupa ce a constatat ca circulati ilegal! In caz de refuz, poate cere ajutorul ofiterilor de Politie/ Jandarmerie!(O.G. nr. 2/2001 si art 14 din HCGMB nr. 156/2001)!
3. Nu mai puteti invoca faptul ca in statia in care ati urcat nu ati gasit o casa de bilete. Cardul Ratb poate fi alimentat si online. De asemenea, plata calatoriei se poate face si prin intermediul retelelor mobile, adica puteti plati printr-un simplu SMS.
Drepturi
Controlorul Ratb e obligat sa:
- fie echipat in momentul controlului!(Vesta albastra si legitimatia la vedere);
- sa foloseasca un limbaj decent si un comportament pe masura;
- sa va permita liberul acces in mijlocul de trasport in comun. Retinerea calatorilor nu este stipulata in lege, in nicio situatie!
De multe ori, pentru a intimida, oamenii cu veste albastre isi depasesc atributiunile. Daca un controlor iti cere sa te legitimezi chiar in momentul in care te pregatesti sa cobori, nu te supui!
Cea mai cunoscuta metoda este cea a inchiderii usii! Ripostati fara agresivitate. Ii puteti aminti soferului care tine usa blocata ca e la un pas de a comite o privare de libertate. Daca acesta persista, contactati serviciul 112!
Plangeri si sesizari
in cazul in care un calator considera ca a fost abordat necorespunzator de catre membri corpului de control RATB, are posibilitatea sa depuna o plangere impotriva acestora.
Sesizarile pot fi transmise prin serviciile de posta cu destinaĊ£ia bulevardul Dinicu Golescu nr. 1, sector 1, sau pot fi depuse direct la aceasta adresa (la registratura generala) in fiecare zi de luni pana vineri, intre orele 07:00-15:00.In termen de 30-45 zile, reprezentantii RATB vor fi obligati sa va ofere un raspuns(OG nr. 27/2002 )