Cum sa inveti copilul sa citeasca

Cum sa inveti copilul sa citeasca

Usor sau dificil de deprins, cititul este esential pentru dezvoltarea individuala. Acest act absolut obligatoriu in societatea moderna, este desavarsit in primii ani de scoala, dar inceput cu tact de catre parinti in interiorul familiei. Ne propunem sa le prezentam tinerilor parinti cele mai eficiente metode prin care pot invata copilul sa citeasca, sa iubeasca sa citeasca.

La 3 ani. Recunoasterea si constientizarea literelor:

- litere de sapun. Cand speli copilul, traseaza incet pe burtica(spate) o litera cu ajutorul gelului de dus sau sapunului. De preferat, prima litera a alfabetului sau prima litera a prenumelui sau; In timp ce desenezi sau imediat dupa spune litera respectiva, pronuntand cat mai clar. Pune-l sa repete pe cel mic. Dupa ce ureseste, ajuta-l sa deseneze litera, urmand exemplul tau. In scurt timp, vei putea forma mici cuvinte folosind aceasta metoda drgalasa;

- confectioneaza alfabetul. Ai nevoie de cartoane de colorat, bucati de fetru, alt material cu textura mai aspra (insa stralucitor), lipici, marker si foarfeca. Vei produce litere, folosjnd materiale diferite. Incepe cu primele litere ale alfabetului. Cel mic le va atinge si le va deosebi, in functie de textura diferita a materialelor. Prezinta-i literele treptat, spunandu-i pe rand ce si cum. Apoi, pune-l sa repete. Fii rabdator/oare! Daca nu se descurca din primele incercari, nu isneamna ca nu va reusi curand sa invete literele!

- citeste-i zilnic. Copilul asimileaza cu usurinta, daca faci din citit o obisnuinta! Nu conteaza cand ii citesti, ci sa o faci, folosind o carticica pentru varsta lui. Tonul e important: calmitatea trebuie sa te reprezinte! Schimba tonul in functie de naratiune. Vei starni interesul, dar si amuzamentul copilului. Citeste-i, de asemenea, inainte de culcare. Va dormi ca un...prunc ce e :)

De la 4 ani. Asocierea literelor cu sunetele de rigoare.

- joaca te cu sunetele. Alege un cuvant simplu si spune-i copilului cu ce litera incepe. Spre exemplu, ia cuvantul om si spune: Om incepe cu O. Arata-i si cum se pronunta sunetul corespunzator, repetand impreuna. Foloseste, inc ontinuare cuvinte simple, comune din 3 litere. Rosteste cuvintele clar si apoi repeta cu el.
- alege rime simple. Fa niste constructii simple , care sa rimeze. Exemple: un pisoi e un cotoi, pere si mere, un baiat este curat etc. Pune-l sa repete, apoi fa-l atent asupra rimei. Acest exercitiu il va ajuta pe cel mic sa inteleaga legatura dintre sunete si litere.

- farfuria si literele. Taie o farfuriuta de carton in fasii. pe fiecare fasie in parte scrie cu un marker literele alfabetului. indeamna-l pe cel mic  sa coloreze bucatile de carton corespunzatoare literelor in diverse culori. Arata-i, pe rand, literele, punctand si sunetele corespunzatoare acestora. Exerseaza cu cateva litere si invita-l sa-ti arate, pe farfurie, o anumita litera. Incepi cu litere mici. Dupa ce copilul le recunoaste pe acestea, treeci la literele mari.

- cartea preferata. Alege impreuna cu cel mic o carticica . Rasfoieste-o si verifica de cate ori se repeta un anumit cuvant in cadrul unui numar redus de pagini, cum ar fi doua-trei. Transmite-i celui mic cuvantul, notandu-l, pe litere, pe o coala mare de hartie. Atrage-i atentia ca va trebui sa marcheze pe foaie, cu ajutorul unui marker, ori de cate ori aude acel cuvant atunci cand ii citesti. Citeste rar, dar tare. Copilul te va putea, astfel, urmari. la in ceput, da-i o mana de ajutor: fa o mica pauza sau accentueaza respectivul cuvant. Astfel, va avea ragazul necesar sa il perceapa si sa il marcheze.

- setul special. Copilul va fi atras de un set cu carticele, flash-carduri si CD. Flash-cardurile cuprind cuvinte-cheie din cartile respective, care, puse cap la cap, formeaza enunturi ce se regasesc in continutul cartilor.
Dupa ce ai ales setul , lectureaza-i celui mic, oprindu-te acolo unde iti apar cuvintele-cheie de pe flash-carduri. Arata-i flash-cardul pe care este scris acel cuvant. Citeste cuvantul pe litere, repetandu-l si identificandu-l si in carte. Procedeaza ideintic, pana cand termini flash-cardurile din set. Pune cuvintele cap la cap, insirand flash-cardurile, obtinand un enunt din acea carte. Arata-i copilului cum ai procedat si repetati impreuna. Citeste, dupa, tot enuntul si cauta-l si in carte. Prin exercitiu, la un moment dat, copilul va fi capabil sa formeze singurel enunturi, cu ajutorul flash-cardurilor. Apoi, va fi capabil sa identifice si pe carte enunturile.

- bingo dulce. Alege 8 cuvinte simple. Pe o coala deseneaza cu marker-ul un tabel , cu trei randuri si trei coloane. Trece in tabel cele opt cuvinte, lasand un spatiu liber in mijloc. Pregateste ceva cereale glazurate /bombonele. Cel mic le va folosi pentru a marca in tabel. Spune cuvintele alese  cu voce tare. Copilul le va identifica acolo si va aseza in casuta respectiva cereale sau o bomboana. Daca gaseste trei cuvinte pe un rand, striga BINGO!

Peste 4 ani. 

- familia de cuvinte. Dupa 4 ani, cel mic ar trebuie sa stie deja literele, dar si cum sa le grupeze pentru formarea cuvintelor. E timpul sa aplici metoda familiei de cuvinte! Cauta cuvinte scurte in rima. Mar/par, cal/val etc. Cauta pe internet imagini cu acestea si transforma-le in flash-carduri. Separat, scrie aceste cuvinte, pregatind un nou rand de flash-carduri. Imaginile si cuvintele vor fi imprimate, iar foile de hartie vor fi laminate pentru a avea cartonase cat mai rezistente. Intinde pe o masa ambele tipuri de flash-carduri, pe doua coloane separate, amestecate. Spune-i copilului sa asocieze cuvantul cu imaginea, potrivind flash-cardurile.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Comentarii

Autentifica-te sau creeaza un cont nou pentru a putea comenta!.

Te-ar mai putea interesa

Oamenii sunt biologic creati sa se simta atrasi de bebelusi, de fetele lor adorabile si de gesturile...
Cresterea unui copil este dificila, dar si frumoasa. Satisfactia si mandria de a-l vedea cum creste sunt...
Usor sau dificil de deprins, cititul este esential pentru dezvoltarea individuala. Acest act absolut obligatoriu in societatea...