Afla cum sa previi supraincalzirea motorului

Afla cum sa previi supraincalzirea motorului

Motoarele ard combustibil si produc explozii in fiecare cilindru.

Gazele rezultate din explozie isi maresc volumul si imping capetele cilindrilor in jos, punand masina in miscare. O mare parte din energia rezultata in urma exploziilor se pierd, insa, sub forma de caldura. Un motor poate produce, in scurt timp, multa caldura, putand chiar sa se supraincalzeasca, topind sau slabind unele parti ale sale.

Nu este necesar ca tot motorul sa se incalzeasca. Supraincalzirea unei singure parti a acestuia poate duce la functionarea defectuoasa a motorului.

Iata cum puteti preveni supraincalzirea motorului:

1

Motoarele cu racire pe aer trebuie sa aiba acces direct cu aerul care intra, pentru a functia la capacitate maxima. Acest tip de motoare sunt prezente in cazul aparatelor de tuns iarba, a avioanelor mici sau a masinilor marca Volkswagen (buburuza). Avantajul motoarelor cu racire pe aer este ca au un sistem de racire simplu, foarte usor ca greutate si ca nu prezinta lichide ce pot congela in timpul racirii. Dezavantajele acestui tip de motoare sunt acelea ca necesita aer curat, pentru a ramane reci si faptul ca nu se poate controla cu precizie temperatura intregului motor. Este important ca aceste motoare sa nu fie acoperite cu mizerie, ulei sau alte substante, care pot impiedica aerul curat sa intre in contact cu metalul motorului.

2

Motoarele cu racire cu lichid. Toate modelele de masini, mai putin cel mentionat anterior, poseda astfel de motoare, ce au ca principal avantaj faptul ca motorul poate fi plasat intr-un loc, ce nu necesita miscarea aerului curat, pentru a se raci. Dezavantajele includ: greutatea mare si potentialele puncte fierbinti.

3

Componentele. Motorul raceste parti importante, precum capetele cilindrilor, prin circulatia fluidului de racire prin canalele din motor, trecand apoi prin termostat, in radiator, unde este racit de catre aer. Apoi fluidul merge inapoi in motor.

4

Antigelul. Motorul masinilor este racit cu ajutorul unui amestec de apa cu etilen glicol, cunoscut sub numele de antigel. Adaugarea antigelului reduce temperatura de inghetare a fluidului din sistemul de racire si ridica temperatura de fierbere a apei, pentru a putea absorbi mai multa caldura decat apa. Majoritatea masinilor folosesc un amestec de apa si antigel in parti egale, pentru sistemul de racire. Folosirea apei in sine este contraidicata. Verificati periodic nivelul lichidului de racire.

5

Termostatul masoara temperatura lichidului de racire si deschide o valva numai atunci cand acesta atinge temperatura optima de functionare. Daca termostatul este stricat, fluidul din motor va recircula in motor, trecand pe langa radiator, rezultand supraincalzirea rapida a motorului. Puteti testa daca termostatul este stricat, verificand temperatura furtunului, prin care lichidul de racire se intoarce in radiator. In acest caz furtunul va deveni fierbinte in cateva minute, de la pornirea masinii.

6

Ventilatorul este pozitionat in fata blocului motor, chiar in fata radiatorului. Exista doua tipuri de ventilatoare, in functie de tractiunea masinii ( pe fata sau pe spate). Masinile cu tractiunea pe fata au ventilatoare electrice, care pornesc si se opresc in functie de senzorii de temperatura. Daca ventilatorul nu porneste, in cazul unui vehicul cu tractiunea pe fata, atunci acesta poate fi stricat. Masinile cu tractiunea pe spate au ventilatoare conectate la motor. Cu motorul oprit si cu masina si cu contactul oprite, incercati sa invartiti ventilatorul cu mana. Nu ar trebui sa se invarta cu usurinta. Daca acest lucru se intampla, atunci stransoarea ar trebui inlocuita.

7

Scurgeri. Nivelul fluidului de racire poate scadea, daca exista scurgeri in sistem. Daca motorul se supraincalzeste, verificati daca nu are fisuri, in timp ce acesta functioneaza. Verificati toate furtunurile ce duc la radiator. Verificati daca nu sunt scurgeri din radiator. Nu in ultimul rand verificati daca nu sunt scurgeri la pompa de apa, care pot aparea daca aceasta este uzata. Aceste scurgeri pot varia de la cateva picaturi la un flux constant. Pompa de apa nu poate fi reparata sau peticita, aceasta trebuie neaparat inlocuita imediat.

8

Capacul radiatorului. Cu motorul pornit si capota ridicata verificati daca exista scurgeri in jurul capacului radiatorului, caz in care acesta din urma trebuie inlocuit. Nu dechideti niciodata capacul radiatorului cand fluidul este fierbinte, deoarece acesta poate cauza arsuri grave.

In concluzie, cel mai important lucru in cazul unui motor supraincalzit, trebuie sa preveniti acest lucru, cu orice pret. Asadar conduceti mai incet, porniti termostatul sau orpiti motorul.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Comentarii

Autentifica-te sau creeaza un cont nou pentru a putea comenta!.

Te-ar mai putea interesa

Buna ingrijire a unui vehicul poate imbunatati performantele acestuia si ii poate prelungi durata de viata. Exista...
Inlocuirea contactului unei masini poate fi un lucru dificil, care necesita mult timp. Inainte de a face...
Condusul unei masini cu cutie manuala de viteze poate fi mai dificil decat cel al uneia cu...